تبلیغات
آذر ام.ال.ام: بازاریابی شبکه ای در شمال غرب ایران
 
 
 
ایجاد اشتغال برای همه جوانان شمال غرب کشور

دیدگاه دینی در مورد بیزینس بازاریابی شبکه ای

نویسنده : سامان | تاریخ : 02:44 ب.ظ - پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395



دیدگاه های اصحاب و مراجع دینی در مورد نتورک مارکتینگ بسیار ضد و نقیض است. عده ای از علما با بررسی شیوه و کارکرد این تجارت و تاثیر آن بر اقتصاد کشور این تجارت را حلال دانسته و آن را تمجید کرده اند. اما عده ای نیز با اشکال دانستن درآمد حاصل از سازمان آن را "اکل مال بالباطل" می دانند، البته درآمد حاصل از صرف عضوگیری در لایه های با عمق زیاد. (شرکتهایی هستند که تا 7 لایه را در پلن خود برای گرفتن پورسانت تعریف کرده اند که امیدواریم با اصلاح پلن خود این اشکال وارده را برطرف نمایند) 
اما واقعیت این است که بین مراجع و اقتصاد دانان ارتباط درستی جهت توجیه این شیوه فروش برقرار نشده است و مراجع بزرگوار بیشتر این شیوه را با شرکت های هرمی یکی می دانند و این اشتباه باعث صدور فتاوری حرام دانستن بازاریابی شبکه ای است. از جمله مراجعی که درآمد حاصل از بازاریابی شبکه ای را حلال دانسته اند می توان به آیت الله سید موسی شبیری زنجانی ، آیت الله سید محمد صادق روحانی اشاره نمود.
دلایل جایز ندانستن اکثرا علما سه عامل ذکر شده است:
جنس معامله شده آن مقدار ارزش ندارد: این اشکال مربوط به شرکتهای شبه هرمی بود که اجناس ارائه شده به قیمتهایی غیر واقعی و گاها تا ده ها برابر قیمت واقعی به فروش میرسید. اما اجناس فروخته شده در بازاریابی شبکه ای توسط وزارت صنعت و معدن قیمت گذاری شده و شرکتها ابدا نمی توانند قیمتهایی فراتر از قیمت واقعی روی جنس خود بگذارند. 
کلاه برداری و بخت آزمایی است: این اشکال هم باز مربوط به شرکتهای هرمی و شبه هرمی است. همانطور که در بالا نیز اشاره شد در شرکتهای شبه هرمی عملا با کلاه گذاشتن سر خریدار، مثلا سکه ی طلای 200 هزار تومنی را به قیمت یک میلیون تومان به فروش می رساندند. اما در سیستم بازاریابی شبکه ای قیمتها مصوب دولت بوده و از سوی دیگر توسط ارگانهای چون قوه قضاییه، پلیس آگاهی و سایبری، وزارت اطلاعات و .... بشدت نظارت و مانیتور می شوند و در صورت بروز هر خطایی به شرکتها تذکر داده و چه بسا مجوز فعایت آنها را لغو می کنند (مانند شرکت "ابر کهکشان" که لغو مجوز فعالیت شد و منحل گردید).
به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است: این اشکال بر بازاریابی شبکه ای وارد است! قوانین مصوب فعلی از طرف دولت و از سوی وزارت صنعت و معدن ارائه و انجام شده است. البته در کنار دولت، قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و پلیس نیروی انتظامی بر روی عملکرد این تجارت بشدت نظارت دارند. از طرفی از سال 94 با تصویب آیین نامه اجرایی مرکز اصناف ایران بازاریابی شبکه ای نیز مانند سایر مشاغل و تجارت ها دارای صنف و اتحادیه شد. علاوه بر اینها با اطلاع رسانی های صدا و سیما و همچنین با توجهات مقام معظم رهبری درباره توجه به کسب و کار فضای مجازی دیگر جای هیچ تردیدی برای قانونی و حلال بودن این تجارت باقی نمی ماند
در اینجا چند فیلم در مورد اظهار نظر مسئولان کشور را می توانید مشاهده نمایید


[http://www.aparat.com/v/jWgl6]
تشکیل شورای مجازی در مورد کسب و کارهای اینترنتی و بازاریابی شبکه ای




[http://www.aparat.com/v/5lMpZ]
گزارشی با موضوع بازاریابی شبکه ای در اخبار شبکه یک




[http://www.aparat.com/v/wIOAS]
توضیحات جناب آقای حسن رادمرد رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران




[http://www.aparat.com/v/0NizO]
توضیحات جناب آقای سید علی امانت قائم مقام مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران



[http://www.aparat.com/v/OT5ZH]
دیدگاه سردار رادان در مورد بازاریابی شبکه ای در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو




[http://www.aparat.com/v/yLGIl]
انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی توسط مقام معظم رهبری و شرح وظایف این شورا
(نهادهای ناظر بر فعایت شرکتهای بازاریابی و سایر کسب و کارهای اینترنتی)



تنها مساله باقی مانده فقط بحث بر سر موضوع "اکل مال بالباطل" است که به پورسانت گیری تا سطوح بسیار بالا اشکال مطرح شده است که می توان گفت اشکال بحقی است. 
(منظور از "اکل مال بالباطل" این است که... دیگران در لایه های پایین زحمت و تلاش کنند و لایه های بسیار بالا که دیگر تاثیر چندانی بر لایه ای پایینی ندارند به واسطه زحمت آنها از شرکت پورسانت بگیرند. آنچه که مشخص است لایه های بالایی و در واقع بالاسری ها برای آموزش افراد زیر مجموعه خود زحمت و تلاش بسیاری می کنند. باید به این نکته توجه داشت که رشد و ساخته شدن و عمق یافتن سازمان بر روی افراد قبلی انجام می گیرد نه در زیر آنها. تمامی مسئولیت آموزش و پرورش دادن نیروهای جدید بکل بر عهده بالاسری ها و افراد معرف هست. کسانی که نتورک کار کرده اند می دانند هر نتورکر عملا تا سطوح 4 و 5 خود با اعضای شبکه و سازمان خود درگیر است و برای آنان وقت گذاشته و با آنها از لحاظ آموزشی و مشاوره ای کار می کند. البته با سطوح بسیار عمیقتر نیز ارتباط داشته و آنها را راهنمایی می کند، اما بیشتر زحمت آنها بر عهده بالاسرهای مستقیم خود است. )
امیدواریم تعدادی از شرکتها که طرح درآمدزایی آنها تا عمق بسیار زیادی را فرا میگیرد با تبعیت از فرمایشات علمای بزگوار نسبت به اصلاح پلن خود اقدام نموده تا انشالا اسباب رضایت همه علمای گرانقدر را فراهم آورند و همچنین زمینه برای تصویت این تجارت در صحن مجلس فراهم آید.




 

آخرین مطالب

» نبود کار ... گره ای که قابل باز شدن است ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» تاریخچه و پیدایش بازاریابی شبکه ای ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» چگونگی کارکرد و چارچوب کلی سیستم بازاریابی شبکه ای ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» مزایا و معایب بازاریابی شبکه ای ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» میزان انرژی و فشار کاری در بازاریابی شبکه ای ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» ابزار و امکانات مورد نیاز برای آغاز تجارت بازاریابی شبکه ای ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» شناخت بزرگان نتورک مارکتینگ ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» شرکت های موفق در ایران و جهان ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» دیدگاه دینی در مورد بیزینس بازاریابی شبکه ای ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» زمان مورد نیاز این حرفه در طول روز (شغل اول یا دوم ) ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» درباره ما ... ( دوشنبه 6 اردیبهشت 1395 )